Nejlepší proteiny pro běžce

Běžci potřebují přijímat více bílkovin, častěji a z více důvodů než ostatní

Ve srovnání s lidmi se sedavým způsobem života potřebují běžci o hodně víc bílkovin. Pokud běháte většinu dní více než hodinu, potřebujete 0,6 gramů bílkovin na 0,5 kg váhy (čím více běháte, tím se gramáž zvyšuje). Pro srovnání, gaučoví povaleči potřebují jen 0,36 g na 0,5 kg váhy. To znamená, že 70 kg běžec denně potřebuje 90 g bílkovin.  Nesnažte se vše přijmout v jednom nebo dvou jídlech, podle průzkumu je pro tělo nejlepší rovnoměrné rozložení během dne.

Vybudujte si svaly

S nárůstem délky a intenzity běhu tělo spotřebovává bílkoviny k tvorbě nových svalových vláken, takže svaly jsou větší a silnější. Bílkoviny také hrají důležitou roli v tvorbě mitochondrií, které se chovají jako ohniště uvnitř svalových buněk. Jsou zodpovědné za spalování během běhu. Čím více běháte, tím víc mitochondrií potřebujete, aby bylo spalování efektivní.

Zhubněte

Ve studii prováděné americkou armádou, osoby na dietě s menším počtem kalorií a 2x větším příjmem denní doporučené dávky bílkovin zhubli více tuku a zachovali si více svalů než ti, kteří konzumovali denní doporučenou dávku bílkovin. Další studie z univerzity Missouri prokázala, že snídaně s vysokým podílem bílkovin (35 gramů)oproti nízkobílkovinné (13 gramů), snižuje chuť na jídlo  v průběhu dne a snižuje touhu po tučných a přeslazených jídlech ve večerních a nočních hodinách.

aktualni

Přijímejte to nejlepší

Běžci potřebují selektovat kvalitní proteiny, které obsahují aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. Tyto kyseliny hrají klíčovou roli v zotavování svalů. Konkrétně leucin pomáhá stimulovat tvorbu svalů po cvičení. Nejbohatší na leucin jsou vejce, kuřecí a vepřové a hovězí maso. Také ale ryby, sója, syrovátka, mořské plody. Luštěniny, ořechy a celozrnné obiloviny v menším množství nahrazují tuto funkci také. Rozmanité stravování těmito potravinami vám zajistí vyváženou bilanci aminokyselin.