Unavená bránice běžce zpomalí

Srdce a bránice pracují od našeho narození nepřetržitě celý náš život a vypadají takřka neunavitelně, přesto je však, jako každý jiný sval postihuje únava, která nás při další aktivitě zpomalí.

Pokud při běhu vnímáme nějakou svalovou únavu, jde převážně o svaly dolních končetin. Toto ztuhnutí nohou může úzce souviset právě s únavou dýchacích svalů. Bránice ve stavu únavy začne spotřebovávat více kyslíku a živin, které pak chybí ostatním pracujícím svalům v těle. Při vysílení navíc klesá jejich schopnost roztahovat plíce, které pak při nádechu pojmou mnohem méně vzduchu a do krve se tedy dostane menší množství kyslíku. Srdce následně musí začít pracovat více, aby se životadárný kyslík dostával i nadále ke svalům v potřebném množství. Při stejné rychlosti běhu proto stoupne tepová frekvence, což nás posléze přinutí zpomalit.

Tato závislost únavy dýchacích svalů na výkonnost byl prokázán i vědecky. Běžci dvě a půl hodiny dýchali pomocí přístroje, který při nádechu klade odpor, a poté měli na pásu za úkol co nejdéle udržet konstantní rychlost submaximální intenzity. Dokázali to v průměru po dobu šesti a půl minuty, zatímco bez předchozí zátěže dýchacích svalů vydrželi o minutu déle.

aktualni

Dýchejte navíc

Dýchací svaly trénujete při každém vytrvalostním tréninku, proto běžci a jiní aktivní lidé v testech dechových parametrů dosahují mnohem lepších výsledků než běžná populace. Výzkumy také říkají, že se vyplatí posilovat bránici a mezižeberní svaly i mimo obvyklý trénink. Silnější dýchací svaly totiž mnohem účinněji zásobují svaly dolních končetin kyslíkem, takže běžec při stejné rychlosti běhu spotřebuje méně energie a dosahuje také mnohem nižších hodnot tepové frekvence. Zlepšení kondice bránice a mezižeberních svalů se navíc projeví i tím, že svaly dolních končetin lépe zpracovávají kyselinu mléčnou.

Jak posílit bránici?

  • existují přímo jednoúčelové pomůcky, jako PowerBreathe nebo PowerLung – jsou to jednoduché trubičky do úst tvořící odpor při nádechu
  • intervalový trénink, např. pětiminutové úseky závodní rychlostí také pomohou
  • plavání je vhodné díky vodě, která nám tlačí na hrudník a znesnadňuje nádech
  • dechová cvičení z jógy jsou velmi doporučovaná
  • pokud přes den málo mluvíte, klidně si doma zazpívejte 🙂